اطلاعات مورد نیاز دانشجو

کلیه تحقیقات دانشجویی بر اساس مطالب روز و مقالات معتبر دنیا

اطلاعات مورد نیاز دانشجو

کلیه تحقیقات دانشجویی بر اساس مطالب روز و مقالات معتبر دنیا

دانلود پاورپوینت نقد و بررسی حمام تاریخی دردشت

پاورپوینت نقد و بررسی حمام تاریخی دردشت در 92اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx
دسته بندی معماری
بازدید ها 0
فرمت فایل pptx
حجم فایل 3320 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 92
پاورپوینت نقد و بررسی حمام تاریخی دردشت

فروشنده فایل

کد کاربری 7466
کاربر

پاورپوینت نقد و بررسی حمام تاریخی دردشت در 92اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx

  


پیشینه تاریخی حمامها

مردم ایران،چه پیش و چه بعد از ظهور اسلام به پاکیزگی اهمیت زیادی می‌دادند اما بعد از ظهور اسلام این موضوع تشدید شده است. در قبل از اسلام، پیروان آیین مهر و زرتشت توجه به پاکیزگی داشته و کلمه پادیاو (پادیاوی یعنی غسل، وضو، پاک‌کردن و پاکیزه نگاه‌داشتن و واژه پاسیو هم به همین منظور است) از آن زمان ریشه می‌گیرد به حمامها نیز گرمابه هم می گفتند که واژه گرمابه مرکب از دو کلمه‌ گرم و آبه است. در اینجا آبه به معنی آب نیست یا به عبارتی گرمابه مساوی آب گرم نیست بلکه آبه به محل ساختمان گفته می‌شده، مثل سردابه (ساختمان سرد)،گورابه (یعنی قبرستان یا مقبره).

نگاهی گذرا به متون دوران های مختلف تاریخی موید این امر است که حداقل در همه دوره اسلامی حمام های عمومی فراوانی در شهرهای اسلامی وجود داشته وبا توجه به تعداد آنها در هر شهراز حیث اهمیت قابل مقایسه با مساجدند. هر محله یا گذر شهر قدیم در کنار دیگر بناهای عمومی حتما حمام یا حمامهایی برای استفاده مردم داشته اند واین حمامها را معمولا افراد متمکن وخیری میساختند و وقف عموم میکردند.

علت تعدد واهمیت حمامهای عمومی در شهرها البته ناشی از لزوم رعایت نظافت در نظر مردم ودر شرع اسلام بوده است؛اما در گذشته حمام فقط محل استحمام نبوده،بلکه مکانی برای گذران اوقات فراغت گفتگو وتبادل نظر رفع خستگی وحتی عبادت گرد هم آمدن دوستان وحل وفصل مسایل زندگی بود. در حمام نه فقط تن ها بلکه جان ها نیز تازه میشد.
حمام قدیمی معماری پیچیده ای دارد وگاه دو حمام یا بیشتر با هم ادغام شده که در این صورت یکی معمولا بزرگتر وپرکارتر از دیگری است واغلب حمام بزرگتر به مردان وحمام کوچکتر به زنان اختصاص داشته است. هر حمام از دو فضای اصلی تشکیل می شود :فضای اول ((بینه)) یا ((سربینه)) رخت کن وجای آماده شدن برای استحمام یا خروج از حمام بوده است.


معماری حمام

حمّام به طور کلی از چهار قسمت تشکیل می‌شود

راهرو یا پله‌های ورودی

محوّطة سربینه

میان در

فضای گرمخانه


راهرو یا پله‌های ورودی

حمام ها قبل از ورود به راهروی منتهی به حمام در جلوی خود فضای کوچکی (پیش خوان ) داشتند و سردر حمامها با تزئینات اجر کاری و بیشتر کاشیکاری با گل بوته و یا کاشی های خشت،اغلب با مضمونهای حماسی شاهنامه مزین بود واحتمالا،در میان پیشانی سردر ، شکل خورشید خانم با شعاع اطراف آن به وسیله کاشی تزئین می شد.


محوّطة سربینه

این فضا در دو سطح ساخته می‌شده است. سطح اول پایین‌تر و همسطح و متّصل به در راهروی ورودی بوده وسط این فضا حوض و فواره و پاشویه، می‌ساختند .

درزیر درگاهی‌هایی داشته که مردم کفشهای خود را در آنجا قرار می‌دادند.

در سطح دوم یا بالاتر سر بینه، یک سکوی باریک و طولانی بود که به دیوارهای آن قفسه‌های متعدّد چوبی کوچکی تعبیه شده بود و عنوان رخت‌کن استفاده می شده است.


میان در

ارتباط سربینه با گرمخانه توسط میان در صورت می گرفت.

جهت جلوگیری از به هدر رفتن گرمای گرمخانه ، پر پیچ و باریک و سقف کوتاهی داشت .


فضای گرمخانه

این قسمت که فضای اصلی حمّام را تشکیل می‌داد، دارای قسمتهای زیر بود:

در سطح هم کف،در مدخل ورودی به گرمخانه که کف حمّام بود، با تخته سنگهای یکنواخت و زیبایی سنگفرش شده بود که عموماً دارای چند ستون سنگی و سقف گنبدی طاق و چشمه بود.در سقف هر طاق تعداد زیادی شیشه وجود داشته که نور گرمخانه را تامین می کرد

در کنار سنگفرشهای کف حمّام جویهای کوچک شیب‌داری از سنگ ساخته شده بود که فضولات و آبهای اضافی را به خارج و فاضلاب حمل می‌کرد.


دانلود پاورپوینت نقد و بررسی حمام تاریخی دردشت گزارش تخلف برای پاورپوینت نقد و بررسی حمام تاریخی دردشت


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.